Albert Verlinde minder vals na scheiding
07/06/2015
Albert Verlinde is sinds begin dit jaar de machtigste musicalman van Nederland. Zijn bedrijf ging samen met Stage Entertainment Nederland, waar hij algemeen directeur van werd.
"Ik heb de passie en de gezelligheid uit Brabant, waar wij ons kantoor hadden, willen meenemen", vertelt hij in zijn grote werkkamer in het Stage-gebouw in Amsterdam . Er hangen geen gordijnen voor de ramen. "Ik wil volledige openheid uitstralen. Zodat al het personeel weet: ook Albert is doorlopend heel hard aan het werk om de wereld duidelijk te maken wat voor prachtige musicals hier vandaan komen."
De fusie, de scheiding van Onno Hoes en de verhuizing naar Amsterdam lijken weinig impact op de momenteel goedgeluimde Verlinde te hebben gehad. "Als je zoveel voor je kiezen krijgt, kunnen er twee dingen gebeuren", legt hij uit. "Je gaat onderuit, of je denkt: ‘het zal weel ergens goed voor zijn’. Het vormt je persoonlijkheid op een bepaalde manier. Ik denk dat ik er krachtiger uitgekomen ben." De nieuwe directeur geniet van de enorme organisatie die hij onder zijn hoede heeft. "Er zijn veel meer mensen die dingen voor mij of uit naam van mij kunnen doen. Ik heb meer ruimte om mensen te inspireren."
Maar de musicalsector is veranderd. Waar de grote producties van Stage tien jaar geleden zeker twee jaar te zien waren, is nu de gemiddelde looptijd elf maanden. "Ik denk dat het aantal verkochte musicalstoelen in Nederland niet is veranderd", stelt Verlinde. "Maar er zijn sterke concurrenten die een deel van de markt hebben opgeëist. Soldaat van Oranje heeft de afgelopen vijf jaar twee miljoen bezoekers getrokken. Die zaten dus niet bij ons in het theater." Musical lijkt sowieso van de radar te verdwijnen als avondje uit. "Film en grote Arena- en Ziggo-producties hebben ook een deel van het segment overgenomen. Die trend gaan we te lijf door voor musicals een groter, nieuw publiek te vinden. We willen musical weer hip and happening maken."
Stage Entertainment gaat proberen de juiste doelgroepen aan te boren voor de verschillende producties. "Natuurlijk hoop je altijd op dé hit, daar doe je het voor: de nieuwe Phantom, Aïda of Lion King. En ik denk oprecht dat een Bodyguard, dat volgend seizoen in het Beatrixtheater te zien zal zijn, die potentie heeft." De grootste titels in de Utrechtse zaal waren feestmusicals: Dirty Dancing en Mamma Mia. "Dat karakter wil ik veel meer gaan benadrukken. Het Circustheater in Scheveningen moet zich daarnaast nog meer gaan profileren als het grote familietheater: families sparen een jaar om daar met drie generaties heen te gaan en een grote show te zien met alle toeters en bellen."
Als kleinere producent streed Verlinde altijd tegen de hoge prijzen van Stage Entertainment. Hij heeft als nieuwe directeur ook bij dat bedrijf het principe van ‘best price’-tickets ingevoerd: op dagen dat er minder vraag is, kosten de kaartjes minder geld. Op de site van het bedrijf is te zien hoe duur tickets voor welke voorstelling zijn. "Zo werkt het in Broadway ook, alleen nog veel extremer. Voor een Book of Mormon tel je in het weekend tot 500 dollar neer, terwijl je op dinsdagmiddag voor een paar tientjes al een stoel hebt."
Naast zijn nieuwe functie blijft hij ook een prominent boegbeeld voor het programma RTL Boulevard. "Ik heb er na vijftien jaar elke avond nog zo’n enorm plezier in. En wat ik echt heel belangrijk vind, is die thermometer in de samenleving. Je blijft voelen en denken in doelgroepen: wat vinden de mensen nu leuk?" Dat heeft bij Verlinde Entertainment ook invloed gehad op de keuzes die de directeur maakte. "Ik heb als eerste het enorme talent van Berget Lewis gezien: ik heb haar gecast in Dreamgirls omdat ik zag wat zij steeds teweeg bracht als ze ergens optrad. Dat gold ook voor Jim Bakkum en nu Tim Douwsma in Grease. Daar kies ik voor omdat ik merk dat de redactie opgewonden raakt als we items over die mensen maken."
De ‘anchorman’ van het programma merkt wel dat hij sinds de scheiding anders achter de desk staat. "Ik ben anders naar dingen gaan kijken. Bij futiliteiten denk je sneller ‘jongens, waar hebben we het over?’. En ik ben niet vals meer bij echt grote drama’s. Je kan geen groot drama gebruiken om daar valse grappen over te maken. Daar ben ik door schade en schande in veranderd. Het hele circus rond de adoptiezaak van Connie Breukhoven zou ik nu anders aanpakken."
Ook als mens heeft de scheiding van Onno Hoes, en de manier waarop de media het tweetal aanpakte, veranderd. "Ik merk dat ik echt voorzichtiger ben geworden met het delen van dingen uit mijn eigen privéleven. Ik heb altijd álles gedeeld, álles. Mijn hele leven van de afgelopen twintig jaar heb ik op de buis gedeeld. Maar om het nu weer meteen publiekelijk te gaan delen als ik verliefd word, of weer ga trouwen… nee. Ik heb toch gemerkt dat het allemaal te gemakkelijk tegen je gebruikt kan worden."