Consumentenprogramma Radar

Radar en Opsporing Verzocht willen terug naar NPO 1: verhuizing naar NPO 2 ‘pakt desastreus uit’

De AVROTROS vindt dat Radar en Opsporing Verzocht terug naar NPO 1 moeten. De omroep heeft de NPO verzocht de verhuizing van de programma’s van NPO 1 naar NPO 2 te heroverwegen omdat die “desastreus” heeft uitgepakt, zo maakte de AVROTROS dinsdag bekend.

“De verhuizing van Radar en Opsporing Verzocht naar NPO 2 pakt desastreus uit. Radar heeft in de eerste twee uitzendingen op NPO 2 meer dan de helft van de kijkers verloren”, zo luidt de verklaring. Waar Radar op NPO 1 wekelijks nog ruim boven de miljoen kijkers scoorde, waren dat er maandag op NPO 2 zo’n 525.000.

Van onschatbare waarde

“We hebben zojuist een dringend beroep aan de NPO gedaan om de verhuizing te heroverwegen en beide programma’s weer terug te plaatsen op NPO 1 waar zij van echte onschatbare waarde zijn voor de publieke omroep”, gaat het verzoek verder.

‘NPO said NO’

Maar, de NPO verwacht dat Radar en Opsporing Verzocht bij NPO 2 zullen blijven, laat een woordvoerder daarop in een reactie weten. “De ervaring leert dat het publiek tijd nodig heeft om te wennen aan dit soort verschuivingen en die tijd willen we de kijkers geven”, aldus de zegsman. “Het is nog te vroeg om de balans op te maken. Onze verwachting is dat Radar en Opsporing Verzocht toonaangevende programma’s worden voor NPO 2. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen op de voet en blijven we in gesprek met AVROTROS hierover.”

Aantal kijkers gehalveerd

Naar Opsporing Verzocht keken in januari tussen de 300.000 en 500.000 kijkers, ongeveer de helft van het aantal kijkers op NPO 1 eerder. In april vorig jaar keken er wekelijks minstens 750.000 mensen.