Henk Westbroek ontevreden over gesprek met bol.com
18/10/2022
Henk Westbroek is ontevreden over de uitkomst van zijn gesprek met bol.com, nadat het bedrijf een tekst van de zanger zou hebben gebruikt in een speelgoedboek. Hij heeft bol.com laten weten dat zijn advocaat contact op gaat nemen met het bedrijf. Bol.com had in het boek de zin ‘Sinterklaas, wie scant ‘m niet’ gebruikt als verwijzing naar een QR-code die bij de producten is gedrukt. Die zin lijkt volgens Westbroek veel op Sinterklaas wie kent hem niet, de hit die Westbroek in 1982 scoorde met Henk Temming.
De zanger heeft dinsdag gesproken met de hoofdverantwoordelijke van het speelgoedboek. Diegene bood als oplossing een donatie van 10.000 euro aan een goed doel, waar bol.com eerder mee heeft samengewerkt. Westbroek heeft dat aanbod afgewezen: “Het kan niet zo zijn dat de dief bepaalt wat de straf wordt.”
Westbroek zegt nog niet zeker te weten wat hij zou willen winnen met juridische stappen. Hij overweegt compensatie voor de gratis reclame die bol.com zou hebben gekregen door bijvoorbeeld de media-aandacht voor de kwestie rondom het speelgoedboek. Daar zou mogelijk nog een extra bedrag bovenop komen dat geschonken moet worden aan een door Westbroek en Temming gekozen goed doel. “Je moet er toch een soort boete op zetten”, vindt de zanger.
Jammer
Bol.com bevestigt desgevraagd het aanbod dat aan Westbroek is gedaan. De webwinkel “vindt het jammer” dat het bedrijf er niet met Westbroek is uitgekomen.
Vorig jaar gebruikte supermarktketen Albert Heijn, een zusterbedrijf van bol.com, ongevraagd een tekst van Westbroek in een reclamecampagne. Albert Heijn maakte toen 5000 euro over naar De Voedselbank als oplossing.